Idea hurtowni powstała wraz z pomysłem na biznes zajmujący się pośredniczeniem w handlu. Przez tego rodzaju inicjatywy gospodarcze konkretne towary, produkowane przez dane marki, przebywają nieco dłuższą drogę od swoich wytwórców do samych konsumentów. Nie jest to jednak reguła, bo pomysłem niektórych właścicieli hurtowni jest skracanie tego dystansu.
Hurtownia artykułów spożywczych służy wszystkim konsumentom
Firmy pośredniczące w obracaniu produktami żywnościowymi są prawdopodobnie najbardziej zapracowanymi biznesami tego rodzaju.
Na bieżąco pozyskują produkty danych marek i zapewniają im bezpieczne miejsce pobytu w specjalnie do tego przystosowanych halach, a jednocześnie zajmują się rozprowadzaniem wyznaczonych ilości konkretnych towarów do kolejnych ogniw handlowego łańcucha. To dzięki niestrudzonej i nieprzerwanej pracy ludzi zatrudnionych w każdej hurtowni przeciętny konsument ma okazję zobaczyć w swoim ulubionym sklepie spożywczym czy hipermarkecie półki uginające się od różnego rodzaju towarów żywnościowych.
Handlowi pośrednicy, w rodzaju sieci sklepów lub też prywatni przedsiębiorcy, rzecz jasna skupują żywność w niższych cenach niż te, które przypisują później tym samym produktom w swoich sklepach. Z ekonomicznego punktu widzenia znacznie korzystniejsze jest zaopatrywanie się bezpośrednio u hurtowników, ale nie każdy może sobie na taki działanie pozwolić. W każdym razie to właśnie hurtownie są tym ogniwem , bez którego łańcuch handlowych zależności nie mógłby prawidłowo funkcjonować.
Hurtownia artykułów spożywczych może więc z powodzeniem odgrywać rolę:
- tymczasowego miejsca pobytu towarów odebranych od producentów, ale jeszcze niedostarczonych kolejnym handlowym pośrednikom
- miejsca, w którym klienci indywidualni, prywatni lub będący podmiotami gospodarczymi, mogą samodzielnie zakupić te produkty, które są im z różnych względów potrzebne
Warto zauważyć, że hurtownia przybiera formę supermarketu o wyjątkowo korzystnych cenach jedynie dla wybranych. W tego rodzaju sieciach zazwyczaj mogą zaopatrywać się przedsiębiorcy, zaś prywatni konsumenci muszą dysponować odpowiednim upoważnieniem, które zazwyczaj przybierają formę kart członkowskich, egzekwowanych przed wejściem na teren hurtowni.